پرداخت 203 میلیارد تومان بیمه بیکاری به بیش از 1700 همدانی

مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان از پرداخت 203 میلیارد و 300 میلیون تومان بیمه بیکاری به یک هزار و 709 نفر از بیمه شدگان این استان در سال گذشته خبر داد و گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش بیش از پنج درصدی همراه بوده است.

- اخبار استانها -

جواد جمور در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار کرد: به طور میانگین هر یک از افراد مشمول دریافت مقرری، حدود 119 میلیون تومان از محل بیمه بیکاری دریافت کرده اند. پرداخت مقرری بیمه بیکاری، یکی از تعهدات مهم و کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان تحت پوشش قانون کار و تأمین اجتماعی است که به صورت غیرارادی شغل خود را از دست داده اند.

وی با بیان اینکه میزان این پرداخت ها مطابق با قوانین جاری کشور و مصوبات شورای عالی کار انجام شده است، عنوان کرد: بر اساس ضوابط موجود، حداقل مبلغ مقرری پرداختی به بیمه شدگان واجد شرایط معادل 55 درصد میانگین مزد روزانه فرد در 90 روز پایانی اشتغال وی در نظر گرفته می شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان با اشاره به شرایط افراد متأهل یا دارای افراد تحت تکفل افزود:  برای این دسته از بیمه شدگان، به ازای هر نفر تحت تکفل، 10 درصد از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار به مبلغ مقرری افزوده می شود. البته مجموع پرداختی نباید از 80 درصد متوسط حقوق فرد در زمان اشتغال تجاوز کرده یا از حداقل دستمزد مصوب کمتر باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضوابط مربوط به مدت زمان بهره مندی از بیمه بیکاری عنوان کرد: مدت زمان پرداخت این مقرری بر اساس سابقه پرداخت حق بیمه تعیین می شود؛ به گونه ای که برای افراد مجرد بین 6 تا 36 ماه و برای افراد متأهل بین 12 تا 50 ماه متغیر است و شرط اصلی دریافت این مقرری، داشتن حداقل 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه و همچنین بیکار شدن به صورت غیرارادی است.

جمور با تأکید بر اهمیت پیگیری به موقع از سوی بیمه شدگان بیکار شده گفت: این افراد باید حداکثر تا یک ماه پس از تاریخ بیکاری خود به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی محل سکونت مراجعه و درخواست بررسی شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری را ثبت کنند تا پس از طی مراحل قانونی، مستمری آنان برقرار شود.

مدیرکل تامین اجتماعی استان همدان در پایان بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی با هدف حمایت از نیروهای کار و حفظ حداقل معیشت در دوران بیکاری، به صورت مستمر روند ارائه خدمات مربوط به بیمه بیکاری را بهبود داده و تلاش می کند تا با بهره گیری از ظرفیت های الکترونیکی، فرآیند ثبت و بررسی درخواست ها را تسهیل کند.

انتهای پیام/

نظرات

captcha